Een schokkend verhaal uit de Verenigde Staten, waar drie personen om het leven zijn gekomen bij een ongeval met een Tesla Cybertruck. De deuren van de auto gingen plots niet meer open, waardoor drie van de vier inzittenden geen kant meer op konden. Vandaag is bekend geworden dat de families van twee van de drie slachtoffers Tesla aanklagen.
Deuren openen niet
Op 27 november vorig jaar verloor de 19-jarige Soren Dixon de macht over het stuur in San Francisco. De Tesla knalde tegen een muur en kwam tot stilstand tegen een boom.
Daarna vloog de auto in brand, zo meldt
Ladbible. In de auto zaten in totaal vier personen, scholieren van respectievelijk 19 en 20 jaar oud.
Nadat er brand was uitgebroken, gingen de deuren van de Tesla niet meer open. Een voorbijganger wist de voorruit in te slaan, waardoor een inzittende wist te ontsnappen.
Een van de inzittenden overleed door de klap, maar de andere twee passagiers leefden nog. Zij konden echter geen kant op doordat de deuren niet meer opengingen en zijn levend verbrand.
Aanklachten
De familie van de 19-jarige Krysta Tsukahara, een van de slachtoffers, heeft het bedrijf van Elon Musk nu aangeklaagd. Dat geldt ook voor de familie van de 20-jarige Jack Nelson.
De aanklachten stellen dat Nixon en Tsukahara het ongeval aanvankelijk overleefden met slechts lichte verwondingen, maar vervolgens niet uit het brandende voertuig konden ontsnappen omdat het systeem voor elektronische deuropening uitviel door het stroomverlies.
De studenten zouden zijn omgekomen door brandwonden en rookinhalatie, doordat ze vastzaten in de auto. Volgens de aanklachten waren de handmatige deurontgrendelingen te moeilijk te vinden.
Verdrendelingsmechanisme
Tesla is een pionier op het gebied van portieren die openen en sluiten met één druk op de knop. De vergrendelingsmechanismen werken op een 12-volt batterij, die losstaat van de hoogspanningsbatterij die de elektrische motor van de Cybertruck aandrijft.
Als bij een ongeluk de stroom uitvalt, kan het elektronische deursysteem daardoor mogelijk niet meer functioneren.
Roger Dreyer, de advocaat van de familie Tsukahara, verklaart tegenover de San Francisco Chronicle: ''Het is gewoon een horrorverhaal. Tesla weet dat dit is gebeurd en dat het opnieuw zal gebeuren, en toch blijven ze auto's verkopen met een systeem dat mensen opsluit en geen fatsoenlijke manier biedt om eruit te komen.''