Erben Wennemars vertrekt per direct bij de NOS. Dat heeft omroep zojuist bekendgemaakt. De oud-topschaatser was jarenlang actief als als analist, commentator en sidekick bij schaatsevenementen.
Erben Wennemars stopt bij de NOS
Volgens de NOS komt het besluit om te stoppen van Wennemars zelf. Wat daarbij een aanzienlijke rol speelt, is het gegeven dat zoon Joep inmiddels op meerdere afstanden meedoet.
In een reactie laat Wennemars weten: ''Het was jarenlang iets waar ik de hele zomer naar uit keek en ik heb het met ontzettend veel plezier en toewijding gedaan.''
''De afgelopen jaren was ik naast analist ook vader van een schaatser die meedeed om de prijzen. Dat maakte het in de ogen van critici ingewikkeld.''
''Als gevolg daarvan kan ik mijn werk niet meer op de vrije en onbevangen manier doen die ik nastreef. Vandaar mijn keuze.''
''Ik zal me altijd blijven inspannen voor de verbetering van de sport die mij zo veel heeft gebracht. Want schaatsen zit in mijn hart.''
Met Wennemars verliest de NOS een icoon. Hij was in totaal 17 jaar verbonden aan de omroep en was voornamelijk actief tijdens de Olympische Spelen van 2014, 2018, 2022 en 2026.
Bril van gezicht
Tijdens de afgelopen Winterspelen in Milaan was Wennemars nog te zien en te horen als analist. Hij ging echter ook viraal nadat hij tijdens een rit van zoon Joep in zijn enthousiasme een
bril van iemands neus af mepte.
Dat deed hij uiteraard niet expres, maar de man was er niet bepaald blij mee. Op de beelden die viraal gingen, was te zien hoe Erben zichzelf meermaals verontschuldigde bij de toeschouwer.
Desondanks kwam het Wennemars op veel kritiek te staan. VI-analist Johan Derksen besprak deze opvallende gebeurtenis bij Vandaag Inside. Daar was hij niet bepaald mild in zijn bewoordingen. De video daarvan kun je hieronder bekijken: