Henk Westbroek heeft geen goed woord over voor Bol.com. Het bedrijf besloot ongevraagd een variatie op de tekst van het nummer Sinterklaas (wie kent hem niet) te maken.
Frappant is dat supermarktketen Albert Heijn vorig jaar precies hetzelfde deed. Westbroek laat een zelfopgenomen video weten dat hij overweegt om de zaak voor de rechter uit te vechten.
Auteursrecht
Ook via Twitter laat Westbroek van zich horen. ”Vorig jaar bedacht Albert Heijn om schijt aan mijn auteursrecht te hebben. En kwam het bedrijf er vanaf met een schenking van 5000 euro aan de voedselbank. Plus superveel gratis reclame. Dit jaar zet ik wat hoger in. Recidivisme immers.”
Vorig jaar bedacht Albert Heijn om schijt aan mijn auteursrecht te hebben. En kwam het bedrijf er vanaf met een schenking van 5000 euro aan de voedselbank. Plus superveel gratis reclame. Dit jaar zet ik wat hoger in. Recidivisme immers. #bolcom pic.twitter.com/13cNtsEF4A
— henk westbroek (@henkwestbroek) October 15, 2022
Henk heeft ook contact opgenomen met De Telegraaf. Hij zegt: ”Vorig jaar deed Albert Heijn hetzelfde, mijn tekst gebruiken om reclame te maken. Toen had ik geen zin in een proces. Ik zei toen ’joh, maken jullie geld over aan de Voedselbank, dan lullen we nergens meer over’. Dat was nog wel grappig. Maar nu doen ze het gewoon wéér; Bol.com is immers van hetzelfde moederbedrijf, Ahold.”
En hij vervolgt: ”Ze dachten zeker ’dat lied zit toch al in het verdomhoekje, met die Zwarte Piet, dat kunnen we gerust wel stelen’. Albert Heijn en Bol.com is hetzelfde bedrijf. Dan is het toch ongelooflijk flauw en arrogant dat je wéér mijn tekst steelt en denkt dat je er vast wel weer met een fooi vanaf komt.”
Vorig jaar zou Henk Westbroek een minuut gratis mogen winkelen in een van de filialen. De spullen zouden worden gedoneerd aan de voedselbank. Albert Heijn besloot op het laatste moment dat dit niet door ging. Wel maakte Ahold 5.000 euro over naar de Voedselbank.
Bol.com heeft spijt
Inmiddels heeft Bol.com gereageerd op de briesende Henk. In een Tweet geeft het bedrijf toe een fout te hebben gemaakt.
Dit is inderdaad een dubbele fout, Henk. Onhandig, zeker omdat ons broertje Albert ‘m vorig jaar ook al heeft gemaakt. (We zijn goed samen, maar vertellen elkaar niet alles). We willen het graag oplossen, kun je ons in een DM laten weten hoe we je kunnen bereiken?
— bol.com (@bol_com) October 15, 2022