Oud-medewerker Big Brother zwijgt niet meer, maakt bekend wat iedereen al dacht

Entertainment
maandag, 05 mei 2025 om 8:50
big brother
Benno Grootelaar (69) werkte als cameraman mee aan Big Brother en heeft na jaren besloten om een boekje open te doen over hoe reality-tv precies gemaakt wordt. ''We wisten al ruim van te voren wie het programma ging winnen. Je wordt door de makers besodemieterd.''
Grootelaar werkte als cameraman aan het allereerste seizoen van Big Brother, in 1999. ''Ik stuurde de andere cameramannen aan.'' Zijn taak was om de kandidaten zo goed mogelijk te volgen. Niets meer, maar ook niets minder.

Winnaar al bekend

Hij werkte ook samen met hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek en de twee zaten vaak samen in de 'dagboekkamer'.
Op die plek werden gesprekken gevoerd tussen de hoofdredacteur en deelnemers. ''Die gesprekken legde ik vast. Daar ontdekten de programmamakers dat ze dingen konden gaan sturen, manipuleren.''
''Door bepaalde vragen te stellen, door bepaalde situaties te schetsen. Door mensen tegen elkaar uit te spelen. Dat was eigenlijk de plek waar reality-tv ontstond.''
''Als je tegen een kandidaat in de dagboekkamer zegt: 'Je kinderen missen je verschrikkelijk'. Ja, dan zit die kandidaat natuurlijk niet meer lekker in dat huis'', zo vervolgd Grootelaar.
''De programmamakers kregen, door die dagboekkamer, eigenlijk meer knoppen om aan te draaien. We wisten ook al ruim van tevoren wie het programma zou gaan winnen. Dat was Bart. De makers spraken het nooit hardop uit, maar de signalen waren overduidelijk. We wisten welke kant het op ging.''

Elk programma

Grootelaar heeft een verrassing voor mensen die het idee hebben dat televisieprogramma authentiek zijn en beaamt dat er wordt gemanipuleerd.
''Dat is gewoon zo. Dat gebeurt bij alle programma's. Niet alleen bij realityprogramma's als Big Brother. Denk je dat presentator Ivo Niehe, zonder afspraak, bij iemand voor de deur staat? Nee, en als je heel goed kijkt, zie je dat de cameraploeg zelfs al in het huis van de persoon in kwestie staat.''
Allemaal nepperij dus. ''Televisiemakers weten als geen ander hoe ze bepaalde situaties moeten creëren. Neem bijvoorbeeld het realityprogramma Dames in de dop.''
''Daar werden complete scripts uitgeschreven, zelfs voor de ruzies tussen de kandidaten. Dan gaven ze de meiden wat alcohol.''
''Of ze zorgden ervoor dat ze te weinig sliepen. Dan werden de kandidaten natuurlijk chagrijnig. En zo hadden de makers hun ruzie.''

NET BINNEN

Kermis

Kermismedewerker (27) overleden bij arbeidsongeval

jun 24, 19:03

Bij een heftig arbeidsongeval in het Belgische Eupen is een kermisuitbater overleden. De man is door een attractie verpletterd toen hij bezig was met het demonteren. Dat meldt Het Laatste Nieuws nadat...

ChatGPT Image Jun 24, 2026, 05_50_52 PM

Dit is het best verkochte Action product tegen de hitte

jun 24, 17:04

De dagen zijn aangebroken waar we er allemaal mee te maken hebben: nu het kwik ruim boven de 30 graden is geschoten verandert je slaapkamer in een sauna en je woonkamer in een broeikas. Je zet de ram...

Ambulance

Drama in Griekenland: Nederlands meisje dood gevonden

jun 24, 16:26

Een vreselijk drama in Griekenland. Op het eiland Kos is een 18-jarige Nederlandse vrouw levenloos in haar appartement gevonden. Dat meldt De Telegraaf. Volgens De Telegraaf, dat zich baseert op lokal...

hitte

KNMI schaalt op en waarschuwt voor wat er komen gaat

jun 24, 15:10

Het KNMI heeft zojuist een update gegeven over de weersverwachting van morge, Code Oranje, dat voor negen van de twaalf provincies was afgegeven, geldt vanaf morgen ook Drenthe, Friesland en Groningen...

Loading