Oud-medewerker Big Brother zwijgt niet meer, maakt bekend wat iedereen al dacht

Entertainment
maandag, 05 mei 2025 om 8:50
big brother
Benno Grootelaar (69) werkte als cameraman mee aan Big Brother en heeft na jaren besloten om een boekje open te doen over hoe reality-tv precies gemaakt wordt. ''We wisten al ruim van te voren wie het programma ging winnen. Je wordt door de makers besodemieterd.''
Grootelaar werkte als cameraman aan het allereerste seizoen van Big Brother, in 1999. ''Ik stuurde de andere cameramannen aan.'' Zijn taak was om de kandidaten zo goed mogelijk te volgen. Niets meer, maar ook niets minder.

Winnaar al bekend

Hij werkte ook samen met hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek en de twee zaten vaak samen in de 'dagboekkamer'.
Op die plek werden gesprekken gevoerd tussen de hoofdredacteur en deelnemers. ''Die gesprekken legde ik vast. Daar ontdekten de programmamakers dat ze dingen konden gaan sturen, manipuleren.''
''Door bepaalde vragen te stellen, door bepaalde situaties te schetsen. Door mensen tegen elkaar uit te spelen. Dat was eigenlijk de plek waar reality-tv ontstond.''
''Als je tegen een kandidaat in de dagboekkamer zegt: 'Je kinderen missen je verschrikkelijk'. Ja, dan zit die kandidaat natuurlijk niet meer lekker in dat huis'', zo vervolgd Grootelaar.
''De programmamakers kregen, door die dagboekkamer, eigenlijk meer knoppen om aan te draaien. We wisten ook al ruim van tevoren wie het programma zou gaan winnen. Dat was Bart. De makers spraken het nooit hardop uit, maar de signalen waren overduidelijk. We wisten welke kant het op ging.''

Elk programma

Grootelaar heeft een verrassing voor mensen die het idee hebben dat televisieprogramma authentiek zijn en beaamt dat er wordt gemanipuleerd.
''Dat is gewoon zo. Dat gebeurt bij alle programma's. Niet alleen bij realityprogramma's als Big Brother. Denk je dat presentator Ivo Niehe, zonder afspraak, bij iemand voor de deur staat? Nee, en als je heel goed kijkt, zie je dat de cameraploeg zelfs al in het huis van de persoon in kwestie staat.''
Allemaal nepperij dus. ''Televisiemakers weten als geen ander hoe ze bepaalde situaties moeten creëren. Neem bijvoorbeeld het realityprogramma Dames in de dop.''
''Daar werden complete scripts uitgeschreven, zelfs voor de ruzies tussen de kandidaten. Dan gaven ze de meiden wat alcohol.''
''Of ze zorgden ervoor dat ze te weinig sliepen. Dan werden de kandidaten natuurlijk chagrijnig. En zo hadden de makers hun ruzie.''

NET BINNEN

Strand

KNMI geeft code oranje af voor negen provincies

jun 22, 21:04

Het KNMI geeft voor woensdag van 12.00 uur code oranje af voor in totaal negen provincies wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing gaat gelden voor meerdere dagen. Volgens het weerinstituut gaat het...

Scherm­afbeelding 2026-06-22 om 17.26.22

Twee kleine kinderen dood gevonden in snikhete auto

jun 22, 17:15

Een heel verdrietig ongeluk heeft maandag het leven gekost aan twee jonge kinderen van twee en vier jaar oud in het Franse Carpentras. De kinderen werden gevonden in een auto en waren toen al buiten b...

Groningen

Familie omgebrachte ouders Meerstad laten voor eerst van zich horen

jun 22, 15:52

De familie van Johan en Mathilda (beiden 53) jaar uit Meerstad, heeft voor het eerst van zich laten horen na het gezinsdrama dat vorige week plaatsvond. In een verklaring, gedeeld door organisatie Nam...

lis

Man (45) overreden door trekker op strand Vlissingen

jun 22, 15:01

Heftig nieuws uit Vlissingen. Op het Badstrand is vanmorgen een 45-jarige man, die lag te zonnen op het strand, aangereden door een trekker. De hulpdiensten kwamen ter plaatse en hebben de man uit Koe...

Loading