Oud-medewerker Big Brother zwijgt niet meer, maakt bekend wat iedereen al dacht

Entertainment
maandag, 05 mei 2025 om 8:50
big brother
Benno Grootelaar (69) werkte als cameraman mee aan Big Brother en heeft na jaren besloten om een boekje open te doen over hoe reality-tv precies gemaakt wordt. ''We wisten al ruim van te voren wie het programma ging winnen. Je wordt door de makers besodemieterd.''
Grootelaar werkte als cameraman aan het allereerste seizoen van Big Brother, in 1999. ''Ik stuurde de andere cameramannen aan.'' Zijn taak was om de kandidaten zo goed mogelijk te volgen. Niets meer, maar ook niets minder.

Winnaar al bekend

Hij werkte ook samen met hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek en de twee zaten vaak samen in de 'dagboekkamer'.
Op die plek werden gesprekken gevoerd tussen de hoofdredacteur en deelnemers. ''Die gesprekken legde ik vast. Daar ontdekten de programmamakers dat ze dingen konden gaan sturen, manipuleren.''
''Door bepaalde vragen te stellen, door bepaalde situaties te schetsen. Door mensen tegen elkaar uit te spelen. Dat was eigenlijk de plek waar reality-tv ontstond.''
''Als je tegen een kandidaat in de dagboekkamer zegt: 'Je kinderen missen je verschrikkelijk'. Ja, dan zit die kandidaat natuurlijk niet meer lekker in dat huis'', zo vervolgd Grootelaar.
''De programmamakers kregen, door die dagboekkamer, eigenlijk meer knoppen om aan te draaien. We wisten ook al ruim van tevoren wie het programma zou gaan winnen. Dat was Bart. De makers spraken het nooit hardop uit, maar de signalen waren overduidelijk. We wisten welke kant het op ging.''

Elk programma

Grootelaar heeft een verrassing voor mensen die het idee hebben dat televisieprogramma authentiek zijn en beaamt dat er wordt gemanipuleerd.
''Dat is gewoon zo. Dat gebeurt bij alle programma's. Niet alleen bij realityprogramma's als Big Brother. Denk je dat presentator Ivo Niehe, zonder afspraak, bij iemand voor de deur staat? Nee, en als je heel goed kijkt, zie je dat de cameraploeg zelfs al in het huis van de persoon in kwestie staat.''
Allemaal nepperij dus. ''Televisiemakers weten als geen ander hoe ze bepaalde situaties moeten creëren. Neem bijvoorbeeld het realityprogramma Dames in de dop.''
''Daar werden complete scripts uitgeschreven, zelfs voor de ruzies tussen de kandidaten. Dan gaven ze de meiden wat alcohol.''
''Of ze zorgden ervoor dat ze te weinig sliepen. Dan werden de kandidaten natuurlijk chagrijnig. En zo hadden de makers hun ruzie.''

NET BINNEN

Bouke

Stars on Stage-kijkers gaan los en zijn het eens over Bouke

jun 26, 22:39

Roxeanne Hazes heeft zich na een enerverende avond weten te plaatsen voor de finale van Stars on Stage. Ook Sosha Duysker en Bouke Scholten zijn door naar de finale. En over die laatste zijn kijkers n...

Kinder

Kind (1) alleen achtergelaten in opvang, personeel gaat naar huis

jun 26, 21:18

Een bizarre gebeurtenis in Schiedam. Daar is een jongetje van 1 jaar oud donderdagavond helemaal alleen achtergelaten bij kinderopvang Bellefleur. Toen de ouders voor de deur stonden, bleken alle pers...

hittegolf

KNMI verlengt code rood in DEZE vier provincies

jun 26, 16:16

Nederland heeft vandaag te maken met uitzonderlijke hitte. Code rood geldt in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel, terwijl de rest van het land op code oranje staat. Het RIVM heeft het N...

trump

Dit is de reden dat Donald Trump nog niet op het WK is geweest

jun 26, 15:04

Het WK voetbal is inmiddels al twee weken bezig. De VS is een van de medeorganisatoren, maar er is een opvallende naam die ontbreekt op de tribunes: Donald Trump. Zijn afwezigheid zorgt voor flinke sp...

Loading