Elon Musk wil dat de VS uit de NAVO stapt

Nieuws
zondag, 02 maart 2025 om 18:42
musk
Waar Europa er alles aan blijft doen om maar in goede aarde te blijven vallen bij Donald Trump, lijkt het andersom totaal niet het geval. Elon Musk wil zelfs dat de Verenigde Staten de NAVO verlaat, zo laat hij weten via X. En zoals bekend heeft Musk veel invloed op Trump.

Trump

Het broeit tussen Europa en de Verenigde Staten. Sinds Donald Trump is teruggekeerd in het witte huis is er een hoop veranderd.
In Europa is jarenlang weinig geld geïnvesteerd in defensie. Op de een of andere manier dacht iedereen dat we toch wel op de VS konden rekenen.
Aan die droom heeft Trump voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen aleen einde gemaakt. Trump nam geen blad voor de mond en dreigde de NAVO te verlaten als andere landen niet meer zouden gaan bijdragen aan het bondgenootschap.
Die waarschuwing was niet aan dovemansoren gericht. Plots raakte men in paniek, want niemand was er vanuit gegaan dat deze waarschuwing ooit zou kunnen komen.
Maar die kwam er toch en met de onvoorspelbare Trump aan het roer weet je het maar nooit. En dus was Mark Rutte, de nieuwe NAVO-baas, onlangs duidelijk: Europese landen moeten meer uitgeven aan onze legers.

Tusk

Dat lijkt nu ook te gebeuren, maar in de tussentijd doet de EU er alles aan om de Verenigde Staten niet te verliezen als bondgenoot. Kennelijk zijn we ontzettend afhankelijk van Amerikaanse wapens en troepen, en zonder de VS zouden we hopeloos verloren zijn.
Dat beeld wordt tenminste geschetst. De Poolse premier Donald Tusk ontkrachtte dat vandaag en zei het treffend.
''Luister hoe dit klinkt: 500 miljoen Europeanen vragen 300 miljoen Amerikanen hen te verdedigen tegen 140 miljoen Russen.''

NAVO

Onze oud-premier Mark Rutte blijft er in de tussentijd alles aan doen om Trump niet voor de voeten te lopen. Zo vindt hij dat Zelensky 'een manier moet vinden om de band met Trump te herstellen'. Kortom: Europa wil de VS absoluut niet verliezen.

Musk

Officieel is Trump de president, maar Elon Musk speelt inmidels ook een belangrijke rol binnen het witte huis. De puissant rijke Musk spendeerde meer dan 130 miljoen dollar in de campagne van Trump. 
De twee blijken goede vrienden en onlangs stond Musk met een van zijn kinderen in de Oval Office. Als je geld hebt, kan dat blijkbaar gewoon.
Enfin, in de VS vindt een toenemend aantal Amerikanen blijkbaar dat het land uit de NAVO moet stappen. Een van hen is Mike Lee, een Republikeinse senator uit Utah. Lee schreef op X: ''Het is tijd om de NAVO en de UN te verlaten.''
Musk schaart zich daar nu achter. Middels een kort bericht op X schrijft hij: ''I agree.''
Denkt u dat de VS zich gaat terugtrekken uit de NAVO? Praat mee in de reacties op Facebook. Wij zijn blij met uw mening!

NET BINNEN

Vandervaart

Ophef in buitenlandse media om grap Rafael van der Vaart

jun 16, 13:11

Rafael van der Vaart ligt nationaal en internationaal onder vuur vanwege een opmerking die hij maakte over de spelers van Japan. De oud-topvoetballer grapte dat Japanners 'op elkaar lijken'. En daar...

AH

Man valt AH-klanten lastig, oudere man stelt orde op zaken

jun 16, 11:36

Een incident bij een Albert Heijn heeft geleid tot gesprekken in de wijk én op sociale media. Aanleiding is een confrontatie tussen een buurtbewoner en een man, die 'mensen lastiggevallen' zou hebben...

Charlois

Kindje (2) overleden in Rotterdamse wijk Charlois

jun 16, 10:04

Groot verdriet uit Rotterdam. Daar is een jongetje van twee jaar uit een raam gevallen. De hulpdiensten hebben hem gereanimeerd en naar het ziekenhuis gebracht. Daar is het kindje later alsnog overled...

Ambu

Schietpartij bij Jumbo-supermarkt, hulpdiensten massaal ter plaatse

jun 15, 22:42

Een heftige gebeurtenis in Gouda. Volgens De Telegraaf is er vanavond geschoten bij een supermarkt van Jumbo, gelegen aan de Sportlaan. Hierbij zou een kind op fatbike zwaargewond zijn geraakt. Dat me...

Loading