Vrouwelijk Nederland is in alle staten. Aanleiding is de nieuwste reclamefolder van Kruidvat, waar de 'allermooiste moederdagcadeaus' in worden aangeprezen. Vrouwenrechtenorganisaties zijn woest: ''Stereotyperend, seksistisch en niet van deze tijd!''
Moederdag is pas op 11 mei, maar nu al zien we een groot aantal winkels hier handig op inspelen. Je kan natuurlijk niet met niets aankomen bij moeders.
Ook Kruidvat besteed al aandacht aan Moederdag, zo blijkt uit de nieuwste reclamefolder die deze week bij menig Nederlander door de brievenbus viel. Maar de voorpagina valt bij veel vrouw helemaal niet zo lekker.
Wasmiddel
Maar waarom zijn vrouwen nu helemaal in rep en roer? Wel, op de voorpagina worden enkele artikelen voor moeders aangeprezen.
Er staan een lekker geurtje, een heerlijk ruikende douchel en wat sieraden op. En nu komt het, want er staat ook een fles wasmiddel op. En dat schiet bij veel vrouwen volledig in het verkeerde keelgat. ''Dit kan niet!''
Op social media gaan vrouwen he-le-maal uit hun stekker. Een moeder van drie dochters schrijft op haar LinkedIn-pagina: ''We zijn in 1953 blijven steken.''
Op Treads wordt de folder onder meer 'verschrikkelijk', 'heel erg sneu' en 'dit moet echt anders anno 2025' genoemd.
Seksistisch
De Nederlandse Vrouwen Raad, een koepelorganisatie die voor vrouwenrechten opkomt, is er ook niet over te spreken. Artemis Westenberg is laaiend en vindt dat Kruidvat 'de plank volledig misslaat'.
''Ik hoopte eigenlijk dat dit een persiflage zou zijn. Dat ze bij Kruidvat zouden denken: we maken reclame over 75 jaar geleden. Maar helaas. Het is seksistisch en met deze reclame zitten er er flink naast.''
'Niet handig'
Retailexpert Paul Moers heeft de folder ook bekeken. Hij vindt Kruidvat beter na had moeten denken. ''De wereld is aan het veranderen, zo'n advertentie is serieus beledigend en totaal misplaatst. Het is als merk gewoon slecht voor je imago.''
''Je hoort de sign of times te begrijpen, maar dat is in dit geval niet aan de orde. Het is geklungel van de eerste orde wat leidt tot slechte pr.''