Familie overleden meisje bij marathon geeft verklaring over deelname

Nieuws
maandag, 11 mei 2026 om 19:54
leiden1
De familie van het meisje uit Oegstgeest, die gisteren overleed tijdens een halve marathon in Leiden, heeft een verklaring naar buiten gebracht. Hierin wordt onder meer ingegaan op de vraag waarom ze,ondanks de leeftijdsgrens, toch deelnam.
''Ze was een lieve, sportieve en ambitieuze tiener'', zo schrijft de familie. ''Op school en in haar sport deed ze alles met aandacht en toewijding.''
Gisteren kwam naar buiten dat leeftijdsgrens voor de halve marathon is vastgesteld op 16 jaar. Rosalie was pas 15.
Volgens de nabestaanden was er in haar omgeving geen twijfel dat ze de halve marathon succesvol zou kunnen uitlopen. De familie geeft aan dat ze zich goed had voorbereid op de wedstrijd. Ook heeft ze al eerder lange afstanden gelopen.
De familie benadrukt dat de organisatie van het evenement niets te verwijten valt. ''Het was de eigen verantwoordelijkheid van de familie dat ze zich inscreef.''

Onwel

Tijdens de halve marathon, op een paar kilometer voor het einde, werd het meisje plotseling onwel. Dat gebeurde rond 12.00 uur, op de kruising van de Herensingel met de Lage Rijndijk in Leiden.
Hoewel hulpdiensten er alles aan gedaan hebben haar leven te redden, mocht hulp niet meer baten. Ze overleed ter plaatse.
Wat precies heeft geleid tot haar overlijden, is op het moment van schrijven nog onduidelijk. Hier wordt vanzelfsprekend onderzoek naar gedaan. Over minder dan een maand zou ze 16 jaar zijn geworden.
Na de gebeurtenis besloot de organisatie van de marathon de 10 kilometer en de Kidsrun te annuleren.

Blaaskapel

Emmanuël Snijers, bandleider van blaaskapel de Maretoeters, stond op tientallen meters van de plek waar Rosalie onwel werd en uiteindelijk overleed.
Toen hij door had dat het niet goed ging met haar, spoedde hij zich met de andere bandleden direct naar haar toe. In gesprek met RTL Nieuws verklaart hij:
''Je wil roepen: 'Meisje, sta op, kom op, loop door. Dit krijg je echt niet van je netvlies. In de bus hadden we nog een partytent liggen, die tentdoeken hebben we gebruik. Er stond al een hele groep mensen omheen.''
Snijers deelt emotionele details over de reanimatie van het meisje, zoals het gedrag van omstanders. ''Mensen die niet begrijpen wat je aan het doen bent, die hun fiets willen pakken, die klagen dat het parcours een stuk verlegd moet worden.''
''Ik begrijp ineens een stuk beter wat hulpverleners soms meemaken. Er is gewoon geen begrip voor. Een van onze bandleden werd zelfs geslagen door iemand.''

NET BINNEN

Belgie

België-kijkers ergeren zich allemaal aan hetzelfde in duel tegen Egypte

jun 15, 21:51

Nadat Nederland gisteren zijn eerste groepswedstrijd op het WK afwerkte, is het momenteel de beurt aan onze zuiderburen. Belgen hadden vanzelfspekend veel verwacht van het duel tegen Egypte, maar het...

weertje

Buienradar waarschuwt voor weer tijdens Nederland - Zweden

jun 15, 20:07

Van heerlijk zomerweer was vorige week, en ook vandaag, allesbehalve sprake. Maar dat gaat in de loop van de week veranderen. De weerdiensten waarschuwen voor vrijdag.  Dan wordt het zoals het er nu...

Nigel

Nigel de Jong neemt moeilijk besluit na overlijden vader

jun 15, 18:33

Nigel de Jong heeft een loodzwaar besluit genomen na het overlijden van zijn vader. De KNVB meldt dat de directeur topvoetbal na overleg met zijn familie heeft besloten om niet terug naar Nederland te...

Scoot

Vrouw in scootmobiel veroorzaakt ongeval in wielerwedstrijd

jun 15, 17:09

Een ongelooflijke gebeurtenis tijdens de Saarland Trofeo in Duitsland. Terwijl talloze wielrenners zich de longen uit hun lijf fietsten, kwam er opeens een dame op leeftijd in een scootmobiel het pelo...

Loading