Internationaal alarm om gigantische virusuitbraak

Nieuws
zondag, 17 mei 2026 om 10:33
Afrika
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) slaat internationaal alarm vanwege de ebola-uitbraak in zowel Democratische Republiek Congo en Oeganda. Er zijn al tientallen mensen overleden en men gaat uit van honderden, mogelijk duizenden besmettingen.
Ebola, een besmettelijke en levensbedreigende infectieziekte, wordt overgedragen middels contact met lichaamsvloeistoffen.
Volgens de Nederlandse epidemioloog en microbioloog Amrish Baidjoe heeft een besmetting nog niet te betekenen dat iemand bewzijkt aan ebola.
''De sterfte varieert heel erg. Als je er snel bij bent en mensen behandeling krijgen, overleeft ongeveer 50 procent van de mensen het. Als er geen behandeling is, sterft 90 procent.''

Noodsituatie

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heef de noodsituatie uitgeroepen. Dit is gedaan om landen die naast Congo en Oegande liggen, in verhoogde staat van paraatheid te brengen, maar eveneens zodat er makkelijker steun vanuit de internationale gemeenschap kan komen.
Momenteel zouden er in acht bevestigde gevallen zijn, 246 mogelijke besmettingen en en zouden er reeds 80 mensen zijn overleden.
Deze sterfgevallen zijn geregistreerd in de provincie Ituri in de Democratische Republiek Congo, aldus RTL Nieuws.

Geen duidelijke link

Ituri, dat in het noordoosten van Congo ligt, grenst aan zowel Oeganda als Zuid-Soedan. In Oeganda zijn inmiddels ook twee ebola-gevallen bevestigd.
Volgens de WHO is er geen aantoonbare link tussen de besmetingen in Congo en in Oeganda. Het zou gaan om 'twee personen die vanuit de DRC naar Oeganda waren gereisd.
De Nederlandse epidemioloog denkt dat de gemelde aantallen slechts het topje van de ijsberg zijn. Hij wijst erop dat bron- en contactonderzoek lastig is in de gebieden waar de uitbraken worden gemeld.
''Het aantal doden en het aantal mensen van wie we een vermoeden hebben dat ze het virus hebben, is bijzonder groot. Als er snel en goed gehandeld wordt, kan het vrij snel worden gestopt.'' 

Maatregelen

WHO-baas Tedros Adhanom Ghebreyesus laat weten dat hij blij is met het leiderschap in zowel Congo als Oeganda. Hij complimenteert de landen voor de maatregelen die men neemt om de uitbraak onder controle te kunnen krijgen.

Gevaar voor Nederland?

De vraag die veel mensen hebben bij het lezen van een artikel als deze: moeten we ons in Nederland zorgen maken?
Nee, dat hoeven we niet. Hoewel het virus zich van mens op mens verspreidt, is de kans klein dat het virus zal opduiken in Nederland.
Volgens epidemioloog Baidjoe komen Afrikaanse patiënten niet snel in contact met mensen in ons land. ''Ze pakken niet vaak voor vakantie het vliegtuig naar Europa.''
Bovendien, en dat is misschien nog wel belangrijker: in Nederland is er nog nooit een ebola-uitbraak. Er zijn wel eens mensen met mogelijke symptomen in isolatie geplaatst, maar zij bleken het virus niet te hebben.

NET BINNEN

hittegolf

KNMI verlengt code rood in DEZE vier provincies

jun 26, 16:16

Nederland heeft vandaag te maken met uitzonderlijke hitte. Code rood geldt in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel, terwijl de rest van het land op code oranje staat. Het RIVM heeft het N...

trump

Dit is de reden dat Donald Trump nog niet op het WK is geweest

jun 26, 15:04

Het WK voetbal is inmiddels al twee weken bezig. De VS is een van de medeorganisatoren, maar er is een opvallende naam die ontbreekt op de tribunes: Donald Trump. Zijn afwezigheid zorgt voor flinke sp...

Onweer45r

KNMI geeft nieuwe weerwaarschuwing af

jun 26, 13:32

Het is vandaag code rood en deze weerwaarschuwing is nooit eerder afgegeven vanwege hitte. En nu dus wel. De temperaturen kunnen in het zuiden oplopen tot 40 graden. Straks belooft het aardig los te g...

Ambulance5

Kind levenloos uit water gehaald in Utrecht

jun 26, 10:15

Verdrietig nieuws uit Utrecht. Daar gisteren een jongen van 13 jaar verdronken. De politie meldt dat de jongen tegen het eind van de middag zoek was geraakt in de Strijkviertelplas. Na een zoekactie v...

Loading