Jammer joh: Zonnestroom na 2027 nagenoeg geen stuiver meer waard

Nieuws
dinsdag, 11 maart 2025 om 9:24
solar panels 944000 1280
Huishoudens met zonnepanelen zullen vanaf 2027 te maken krijgen met financiële nadelen. De eerste energietarieven na de afschaffing van de salderingsregeling zijn bekend en het ziet er heel erg slecht uit.

Energierekening stijgt

In sommige gevallen kan de energierekening hierdoor met wel 1000 euro per jaar stijgen, zo meldt het Algemeen Dagblad.
Greenchoice is het eerste energiebedrijf dat de nieuwe voorwaarden voor 2027 heeft gepresenteerd. Hieruit blijkt dat eigenaren van zonnepanelen slechts 0,25 cent per kilowattuur ontvangen voor de stroom die ze terugleveren.
Dit is een minimaal bedrag. "Als je met twaalf zonnepanelen 3200 kWh per jaar teruglevert, betekent dit dat je zonnepanelen slechts 8 euro per jaar opleveren", zegt Geert Wirken, een energiedeskundige van Keuze.nl, in het AD.
Boer William uit Beemte Broekland, die een half miljoen euro in zonnepanelen heeft geïnvesteerd, krijgt nu nauwelijks iets terug voor de stroom die hij levert. Net als andere zonnepaneelbezitters merkt hij dat de terugleververgoeding steeds lager wordt.

Stroom direct gebruiken

Momenteel is de teruggeleverde stroom nog goed voor ongeveer 1000 euro per jaar, maar dit zal dus flink dalen.
Dit kan voor veel huishoudens betekenen dat hun energiekosten aanzienlijk stijgen, tot wel 80 euro per maand. De enige manier om de gevolgen te verminderen, is door zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf te gebruiken.
Op dit moment wordt echter slechts ongeveer 30 procent van de opgewekte energie direct verbruikt.
De overheid had eerder beloofd dat huishoudens nooit zouden hoeven te betalen voor het terugleveren van zonne-energie. Toch blijft er voor zonnepaneelbezitters met 0,25 cent per kWh vrijwel niets over.

Onzekerheid

Energiebedrijf Engie heeft aangegeven dat klanten zonder boete mogen overstappen als de vergoeding tegenvalt in 2027.
Toch blijft het onduidelijk hoe andere energiebedrijven zullen reageren. "Als je zonnepanelen hebt, zou ik nu geen contract langer dan één jaar afsluiten bij andere energieleveranciers dan Greenchoice of Engie, aangezien zij al transparant zijn over de situatie na 2027."
De onzekerheid rondom de afschaffing van de salderingsregeling heeft ondertussen de markt getroffen. Twee jaar geleden werden er nog drie keer zoveel zonnepanelen geïnstalleerd als nu.
Ironisch genoeg behalen zonnepanelen op dit moment recordopbrengsten vanwege de extreem zonnige maand maart.
Maar hoe lang zonnepaneelbezitters hiervan kunnen profiteren, is de grote vraag.

NET BINNEN

Eendjes

Jongeren mishandelen eendjes met stokken

jun 23, 22:41

Schokkend nieuws uit het Vlaamse Sint-Niklaas. Daar zijn jongeren een groep eenden en kuikentjes te lijf gegaan met stokken. Dat meldt Het Laatste Nieuws (HLN). Zeker twee kuikentjes hebben deze versc...

Smog

RIVM waarschuwt inwoners van drie provincies

jun 23, 21:23

Het RIVM waarschuwt morgen voor slechte luchtkwaliteit in het midden en het zuiden van ons land, als gevolg van smog door ozon.  Om die reden adviseert het instituut mensen die gevoelig zijn voor smog...

RIVM

Op deze locaties mag je per vandaag niet meer gaan zwemmen

jun 23, 16:12

Met de hoge temperaturen is een beetje verkoeling natuurlijk hartstikke welkom. Maar op sommige locaties mag je absoluut niet zwemmen. Er gelden in totaal waarschuwingen voor 35 locaties, waar de wate...

wendy van hout 1

Jongste zoon Wendy van Hout op IC na zwaar ongeval

jun 23, 13:14

Groot verdriet voor Wendy van Hout, de vriendin van vakantieparkenbaas Peter Gillis. Via Instagram laat de realityster en zangeres weten dat haar jongste zoon betrokken geraakt is bij een zeer zwaar o...

Loading