Nederland heeft vandaag te maken met uitzonderlijke hitte. Code rood geldt in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel, terwijl de rest van het land op code oranje staat.
Het RIVM heeft het Nationaal Hitteplan geactiveerd vanwege het gevaar op gezondheidsklachten.
Vandaag bereiken de temperaturen op veel plaatsen temperaturen die we al lang niet meer meegemaakt hebben. In het noorden en westen van het land stijgt het kwik naar 33 tot 36 graden. Landinwaarts wordt het nog erger: temperaturen tussen 36 en 39 graden zijn waarschijnlijk. Plaatselijk kan het thermometer zelfs richting de 40 graden gaan.
Verlenging
Het KNMI heeft de code rood-waarschuwing voor een deel van Nederland verlengd. In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel blijft de zwaarste weerwaarschuwing van kracht tot zaterdagavond 21.00 uur.
Volgens het KNMI blijft de combinatie van extreme temperaturen en een hoge luchtvochtigheid ook zaterdag zorgen voor gevaarlijke omstandigheden. Vooral tijdens de middag kan de hittekracht oplopen tot een zeer hoog niveau, waardoor de kans op gezondheidsproblemen zoals uitdroging, oververhitting en een hitteberoerte toeneemt.
Voor de rest van Nederland geldt zaterdag code oranje. Alleen op de Waddeneilanden is de situatie minder ernstig en geldt een lagere waarschuwing.
Slechts in het noorden en in Zeeland is het iets minder zwaar, maar ook daar blijft de hitte gevaarlijk en ongemakkelijk.
De extreme omstandigheden ontstaan door een perfecte storm van factoren. Niet alleen zijn de temperaturen extreem hoog, ook de luchtvochtigheid is zeer hoog. Deze combinatie zorgt voor een drukkend en benauwd gevoel dat moeilijk verdraagbaar is.
Het gevolg is een hittekracht die zaterdagmiddag oploopt tot 9 à 10 wat door deskundigen als "zeer zwaar" wordt geclassificeerd. Dit is een waarschuwingsteken dat gezondheidsrisico's reëel zijn.
Uitdroging, oververhitting en in ernstige gevallen een hitteberoerte dreigen voor kwetsbare groepen. Ouderen, chronisch zieken, zeer jonge kinderen en mensen die buitenwerk doen, lopen bijzonder risico.
Het RIVM heeft daarom het
Nationaal Hitteplan geactiveerd dat zeker tot en met zaterdag van kracht blijft. Dit plan voorziet in extra voorzorgsmaatregelen voor zorginstellingen en aandacht voor kwetsbare bevolkingsgroepen.
In de kustgebieden zorgt een wind vanaf zee later op de dag voor enige verkoeling, maar dit effect is slechts voorbijgaand. De wind draait en de warmte keert terug.
Zaterdag verandert er niet veel. Opnieuw worden temperaturen tussen de 33 en 36 graden verwacht. Voor veel Nederlanders voelt dit als een volle dag in een oven.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Wat het er niet makkelijker op maakt is dat de hitte ook 's nachts aanhoudt. Het lichaam krijgt geen kans om af te koelen. In veel regio's blijven de temperaturen steken tussen de 20 en 23 graden. In steden, waar het asfalt en beton veel warmte vasthouden kan het zelfs 23 tot 25 graden blijven.
Ziekenhuizen bereiden zich voor op een piek in patiënten met hittegerelateerde klachten.
Onweer
De hitte creëert echter ook instabiliteit in de atmosfeer. Zaterdagavond kunnen in het zuidoosten al stevige buien ontstaan. Dit onweer brengt eigen gevaren mee: windstoten, hagel en veel regen in korte tijd.
Later op zaterdagavond breidt deze waarschuwing zich naar het hele land uit. Code geel geldt voor zware onweersbuien die flinke overlast kunnen veroorzaken. Grote hagelstenen, zware windstoten en wateroverlast zijn mogelijk.
Dit is lastig timen. Mensen hopen op verkoeling van het onweer, maar moeten ook voorzichtig zijn voor de gevaren die het onweer met zich meebrengt.