Luchtvaartdeskundige: Door deze fout is vliegtuig neergestort

Nieuws
door Roland
zaterdag, 14 juni 2025 om 9:05
air1
Afgelopen donderdag crashte vlucht AI171 in India. Bij dit verschrikkelijke drama kwamen 241 van de 242 passagiers om het leven. Hoewel de oorzaak van de vliegramp officieel nog onbekend is, denkt een expert al wel te weten waardoor het catastrofaal misging.
De Boeing 787-8 Dreamliner van Air India, was opgestegen maar crashte kort daarna bij het vliegveld van Ahmedabad.
Het toestel kwam neer in een woonwijk en specifiek in een hostel voor studenten geneeskunde. Bij de crash kwamen zogezegd 241 van de 242 inzittenden om het leven. Slechts Vishwash Kumar Ramesh (40), die op stoel 11A zat, overleefde het.
Ook op de grond zijn talloze mensen omgekomen. De autoriteiten hebben vanmorgen verklaard dat er inmiddels 279 doden zijn te betreuren.

Laatste woorden piloot

Het toestel werd bestuurd door Clive Kundar, een piloot met 8.200 vliegturen. Zijn co-piloot was iets minder ervaren, maar had ook al 1.200 vlieguren achter zijn naam staan.
In uitgelekte audiofragmenten zijn de laatste woorden van de wanhopige Kundar bekendgemaakt. Hij zocht contact met de luchtverkeersleiding en zei: ''Mayday, geen stuwkracht, verlies van vermogen, ik kan niet opstijgen.'' Zeventien seconden later crashte het vliegtuig.

Oorzaak?

Gisteren werd een van de twee zwarte dozen gevonden tussen de brokstukken. Naar de oorzaak van de ramp wordt momenteel onderzoek gedaan.
Luchtvaartdeskundige Steve, zelf piloot en tevens analist van vliegrampen, heeft in de afgelopen dagen grondig bestudeerd wat er mis is gegaan. Hij verklaart dat in zijn optiek, de co-piloot een catastrofale fout heeft gemaakt.
De co-piloot zou per ongeluk de vleugelkleppen hebben ingetrokken in plaats van het landingsgestel. En dat was fataal.
Steve denkt dat zijn theorie klopt omdat de composietvleugels van de 787 normaal gesproken buigen tijdens het opstijgen, doordat de liftkrachten het toestel de lucht in trekken.
Echter, op beelden die vlak voor de impact zijn gemaakt, lijkt het Air India-vliegtuig geen enkele buiging van de vleugels te vertonen. Dat ondersteunt de speculatie dat de flaps, die helpen het vliegtuig op te laten stijgen, per ongeluk waren ingetrokken.
Of zijn bevindingen kloppen zullen we later pas weten. Beide zwarte dozen zijn nodig om de oorzaak te kunnen achterhalen. Hieronder kun je de uitleg van Steve zien. De video heeft inmiddels bijna 4 miljoen weergaven:

NET BINNEN

lightning strikes storm

KNMI waarschuwt: Hier zijn zware onweersbuien op komst

jul 01, 12:39

Nou, lieve mensen. Gaat het allemaal een beetje met die hitte? Het is bloedverziekend heet en in het gehele land geldt, afhankelijk waar je woont, code geel of oranje. Het KNMI echter dat er morgen in...

schip

Spelend kindje valt van cruiseschip en verdwijnt in zee, passagiers filmen alles

jul 01, 12:02

Wat een droomvakantie had moeten zijn, is op een haar na uitgelopen op een tragedie voor een gezin uit de Verenigde Staten. De vader van een meisje (5) zette haar bij de reling voor een 'leuke foto'....

bible candle old oak wooden table

Bekende oud Feyenoord-speler en Oranje international overleden

jul 01, 10:32

Het Nederlandse voetbal is opnieuw een icoon verloren. Zojuist is bekendgemaakt dat Rinus Israël op 83-jarige leeftijd is overleden. 'IJzeren Rinus', zoals zijn bijnaam luidde, was een legendarische s...

carlo

Carlo Boszhard geeft duidelijkheid over de opvolger van Loretta Schrijver bij The Masked Singer

jul 01, 9:43

Na het overlijden van Loretta Schrijver (68) was er een hoop onduidelijkheid over de toekomst van de show The Masked Singer. Nu blijkt dat het programma toch doorgaat. Carlo Boszhard vertelt over het...