Meerdere Amerikaanse militairen omgekomen, Trump reageert

Nieuws
zondag, 01 maart 2026 om 17:34
Trump2
De Amerikaanse president Donald Trump heeft zojuist tegen nieuwssite The Atlantic verklaard dat de nieuwe leiders van Iran met hem willen onderhandelen. ''Ik zal met hen praten'', zo citeert men Trump in dit artikel.
In het Midden-Oosten zijn vandaag drie Amerikaanse militairen omgekomen bij gevechten met Iran. Nog eens vijf anderen zijn zwaargewond geraakt. Dat melden de VS.
Het is niet duidelijk om wie het gaat, of waar de slachtoffers zijn gevallen. Sinds gistermorgen worden over en weer aanvallen uitgevoerd. Daarbij vielen al veel doden.

'Alles verwoesten'

Vanmorgen verklaarde de Revolutionaire Garde de 'totale oorlog' aan de Verenigde Staten en aan Israël.
De Iraanse president Masoud Pezeshkian heeft aangegeven dat Iran nu een tijdelijk bestuur heeft en dat het leger van Iran 'alle vijandelijke bases in de regio zal verwoesten'.
In de ogen van Iran zijn de bases grondgebied van de vijand en niet van het land waar ze liggen. Dit plan kan hij volgens de Amerikaanse president Donald Trump beter niet ten uitvoer brengen.
''Iran heeft zojuist verklaard dat ze vandaag zeer hard zullen toeslaan, harder dan ze ooit eerder hebben gedaan.''
''Dat kunnen ze maar beter niet doen, want als ze dat wel doen, zullen we hen raken met een kracht die nog nooit eerder is gezien'', aldus de president op Truth Social.

'Heel succesvol'

In een zonet afgegeven reactie prijst de Amerikaanse president wat er tot nu toe bereikt is. Tegen de nieuwszender CNBC zegt hij:
''Het is een zeer gewelddadig regime, een van de meest gewelddadige regimes in de geschiedenis. We doen ons werk niet alleen voor onszelf, maar voor de hele wereld. En alles ligt voor op schema.''
In een interview met Fox News doet hij er nog een schepje bovenop. ''48 Iraanse leiders dood. Het gaat vooruit. Het gaat snel vooruit.''
''Niemand kan geloven hoe succesvol we zijn: 48 leiders in een klap verdwenen. En het gaat heel snel vooruit.''

'Praten'

Trump gaf zojuist aan dat 'de nieuwe Iraanse leiders willen praten'. Trump zou hebben aangegeven dat hij met hen in gesprek zal gaan.
Israël is niet van plan om aan tafel te gaan. Premier Benjamin Netanyahu heeft zojuist verklaard dat de aanvallen op Teheran de komende dagen door zullen gaan.
Sterker nog, de Israëlische aanvallen zullen toenemen in intensiteit. Netanyahu heeft in overleg met de Amerikanen bevolen 'de campagne' door te zetten.
Volgens hem zal Israël ''alle kracht van het leger mobiliseren, zoals nooit te tevoren, om het bestaan en de toekomst van het land veilig te stellen.

NET BINNEN

Bouke

Stars on Stage-kijkers gaan los en zijn het eens over Bouke

jun 26, 22:39

Roxeanne Hazes heeft zich na een enerverende avond weten te plaatsen voor de finale van Stars on Stage. Ook Sosha Duysker en Bouke Scholten zijn door naar de finale. En over die laatste zijn kijkers n...

Kinder

Kind (1) alleen achtergelaten in opvang, personeel gaat naar huis

jun 26, 21:18

Een bizarre gebeurtenis in Schiedam. Daar is een jongetje van 1 jaar oud donderdagavond helemaal alleen achtergelaten bij kinderopvang Bellefleur. Toen de ouders voor de deur stonden, bleken alle pers...

hittegolf

KNMI verlengt code rood in DEZE vier provincies

jun 26, 16:16

Nederland heeft vandaag te maken met uitzonderlijke hitte. Code rood geldt in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel, terwijl de rest van het land op code oranje staat. Het RIVM heeft het N...

trump

Dit is de reden dat Donald Trump nog niet op het WK is geweest

jun 26, 15:04

Het WK voetbal is inmiddels al twee weken bezig. De VS is een van de medeorganisatoren, maar er is een opvallende naam die ontbreekt op de tribunes: Donald Trump. Zijn afwezigheid zorgt voor flinke sp...

Loading