Het is al sinds vanmorgen flink mis bij banken die behoren tot moederbedrijf Volksbank. De apps van ASN, SNS en Regiobank zijn niet toegankelijk, waardoor klanten niet kunnen inloggen. Dat zorgt voor frustratie bij mensen.
App-storing
De ellende begon vanmorgen rond een uur of tien. Dat blijkt uit meldingen binnenkwamen op de website allestoringen.nl.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Alleen al over SNS Bank zijn er meer dan zesduizend klachten binnengekomen. Ook over ASN-Bank en de Regiobank regent het meldingen.
Op social media wordt er flink geklaagd. Een ondernemer schrijft: ''Mijn bedrijf loopt hier schade door. Bij wie kan ik dit claimen?''
Ook klanten van de andere banken zijn in de pen geklommen om hun frustratie kenbaar te maken. Een woordvoerder van de Volksbank bevestigt de storing. Er zou 'met man en macht' gewerkt worden aan een oplossing.
''Het betreft met name de app, de website werkt wel. Af en toe lijkt het beter te gaan, maar het systeem is nog instabiel.''
Klanten van de drie banken kunnen overigens wel gewoon betalen in winkels. De oorzaak van de storing wordt nog onderzocht.
Contant geld
Zoals bekend is het altijd handig om contant geld te hebben in tijden van storingen. Het NIbud raadt aan om standaard vijftig euro in huis te hebben liggen.
Eind vorig jaar deed de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
een oproep om contanten in huis te halen. Er zou een overleg plaatsvinden tussen met het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer).
Binnen deze organisatie werken meerdere instanties samen zoals de Consumentenbond, maar tevens de Betaalvereniging Nederland en verenigingen zoals KHN (Koninklijke Horeca Nederland) en bijvoorbeeld de MKB-Nederland.
Het advies over hoeveel contant geld er in huis moet worden gehaald, zal dit jaar worden gepubliceerd.