Wat ooit begon als een robuust vervoermiddel voor ruige ondergronden, is in veel steden en dorpen inmiddels uitgegroeid tot een toenemende ergernis: de fatbike.
Van functioneel naar frustrerend
Fatbikes vallen ontzettend op, maar wat nog meer opvalt is het gedrag van sommige bestuurders. Die hebben soms compleet maling aan verkeersregels.
De fietsen zijn soms illegaal opgevoerd en halen dan snelheden tot ver boven de 40 kilometer per uur. Dat zorgt voor ergernissen en voor ongelukken.
Vooral jongeren lijken dol op deze snelle tweewielers. Ze gebruiken ze vaak op plekken waar dat niet toegestaan is, rijden te hard of vertonen roekeloos gedrag. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, vooral in rustige woonstraten, parken en op smalle fietspaden.
Lommel grijpt stevig in
In de Belgische gemeente Lommel is men de overlast meer dan zat. De politie heeft recent 21 fatbikes in beslag genomen na een stortvloed aan klachten van inwoners.
Volgens de lokale autoriteiten gaat het vooral om gevaarlijk rijgedrag, het ontbreken van basisuitrusting zoals verlichting of een bel, en het gebruik op verboden plekken.
De actie van de politie kon rekenen op veel steun. Op sociale media wordt zij flink gesteund. ''Eindelijk wordt er iets gedaan'', klinkt het veelvuldig onder het Facebookbericht dat de autoriteiten deelden op hun socials.
Toezicht en handhaving gaan door
De politie geeft aan dat de controles voorlopig zullen doorgaan. “We nemen de signalen van de bevolking serieus,” aldus een woordvoerder. De focus ligt op het handhaven van de verkeersregels en het verhogen van de verkeersveiligheid.
Hoewel lang niet elke fatbikebezitter zich misdraagt, worden alle gebruikers aangesproken op hun gedrag. Niet om te straffen, maar om bewustzijn te creëren. Want vooral in wijken waar kinderen spelen of mensen wandelen, kunnen fatbikes levensgevaarlijk zijn wanneer ze op hoge snelheid worden gebruikt.
Fatbike kopen? Dit moet je weten
Wie een fatbike overweegt aan te schaffen, moet goed opletten. Zodra een fatbike harder dan 25 km/u kan zonder dat je zelf trapt, valt deze onder een andere wettelijke categorie: die van bromfietsen. Dat betekent dat er aanvullende eisen gelden, zoals een helm, een verzekering en een bromfietskenteken.
Ouders die hun kinderen op een fatbike laten rijden, dragen ook verantwoordelijkheid. De politie roept op tot bewustwording: zorg dat je kind weet wat mag en wat niet, en houd toezicht op het gebruik van dit soort fietsen.
De overheid werkt aan aangepaste regels voor zogenoemde ‘bijzondere voertuigen’, waaronder fatbikes. Er wordt gedacht aan strengere regelgeving rond registratie, snelheidslimieten, verplichte verlichting en zelfs een minimumleeftijd voor gebruikers.
Tot die tijd ligt de verantwoordelijkheid vooral bij de gebruiker. Fatbikes hoeven geen probleem te vormen, mits ze op een veilige en verantwoorde manier gebruikt worden. Doen mensen dat niet, dan volgen er ongetwijfeld meer maatregelen zoals die in Lommel.