Het RIVM waarschuwt morgen voor slechte luchtkwaliteit in het midden en het zuiden van ons land, als gevolg van smog door ozon.
Om die reden adviseert het instituut mensen die gevoelig zijn voor smog, denk aan mensen die astma hebben, maar ook ouders en kinderen, binnen te blijven.
Dat meldt het RIVM in een bericht, en wordt ook geschreven door
Hart van Nederland. Ook zware lichamelijke inspanning wordt dan afgeraden.
Het RIVM laat weten dat de kans op smog morgen het grootst is in delen van Flevoland, Utrecht en het midden en westen van Noord-Brabant.
De dag erna, op donderdag, wordt er opnieuws smog verwacht. Dan zal dat ten zuiden zijn van de lijn Leiden-Amersfoort-Apeldoorn.
Hoe ontstaat smog?
Smog ontstaat door een opeenhoping van luchtvervuiling en een gebrek aan wind. Hierdoor worden vervuilende stoffen omgezet in ozon.
Ozon
Bij verhoogde concentraties kan ozon de ogen, neus en keel irriteren. Het kan ook benauwdheid en hoesten veroorzaken en de longfunctie tijdelijk verminderen. Mensen die astma of COPS hebben, zijn extra gevoelig hiervoor. Het verergert hun klachten.
Code oranje
Het KNMI geeft voor morgen
code oranje af voor een groot deel van het land. De weerwaarschuwing gaat in vanaf 12.00 uur.
In de ochtend begint de zon al flink te schijnen. Er staat nauwelijks wind en de temperatuur gaat snel omhoog.
Al halverwege de ochtend is het zo'n 25 graden. In het zuiden is het dan zelfs al 30 graden. Aan het begin van de middag begint de tropische hitte. De temperatuur gaat snel omhoog en komt landelijk uit tussen de 31 en 36 graden.
Lokaal is 37 graden zelfs mogelijk. In de noordelijke provincies wordt het iets minder warm, terwijl de temperatuur op de Waddeneilanden ook iets lager uitkomt. Daar wordt het 23 tot 29 graden.
Belangrijk om te vermelden is dat deze temperaturen worden gemeten in de schaduw. in de volle zon wordt het nog warmer.
Morgenavond blijft het ook warm en wacht ons een plaknacht. De temperatuurt daalt nauwelijks en het zal nog steeds tussen de 15 en 18 graden zijn in het noorden. In het zuiden en zuidoosten wordt het een graad of 18 tot 21 graden.
Donderdag
Donderdag wordt ook snikheet. In het zuidoosten wordt het bloedheet met temperaturen tussen de 36 en 38 graden.
De middagtemperatuur komt uit tussen de 30 en 35 graden. In het noorden wordt het iets dragelijker. Daar komt het kwik tussen de 23 en 29 graden uit. Door de matige noordoostenwind wordt het echter alleen maar warmer.
Vrijdag: nog heter
Vrijdag wordt echt gekkenhuis. In het zuidoosten wordt het 37 tot 38 graden met uitschieters naar 39 graden.
Ook in het noorden van het land, waar tot dan nog iets koeler is gebleven, krijgt dan te maken met de hoge temperaturen. Daar wordt het 33 tot 36 graden.
De extreme hitte blijft doorwerken in de avond en nacht. Slapen zonder airco gaat voor veel mensen lastig worden, aangezien de temperaturen blijven steken tussen de 20 en 24 graden.
Gezien de bouw van Nederlandse huizen, die dan al dagenlange warmte op hebben kunnen nemen, zal de binnentemperatuur nog veel hoger zijn.