Schokkende gebeurtenis bij monument op de Dam: ''Laffe daad''

Nieuws
maandag, 04 mei 2026 om 9:26
Dam2
Het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam is afgelopen nacht beklad. Op webcambeelden is te zien dat er rode verf over het monument is heengegooid en het woord 'genocide' erop geschreven is. Dit zorgt voor immense woede, ook bij burgemeester Femke Halsema en premier Rob Jetten.
Vandaag is de Nationale Dodenherdenking. Vandalen vonden het kennelijk nodig om het monument op de Dam met verf te besmeuren.
Schoonmakers die zijn ingehuurd door de gemeente zijn momenteel bezig om het monument weer van de verf te ontdoen.
Om 20.00 uur vanavond staat Nederland op de Dam stil bij de slachtoffers van WOII, oorlogssituaties en vredesoperaties.

Laffe daad

Burgemeester Femke Halsema is woest en reageert via X op de bekladding. ''Wat een ongelooflijk laffe daad. Dit is geen protest, maar vernielzicht en opzettelijke beschadiging van ons nationale monument.''
''Dit kwetst niet alleen nabestaanden van de Tweede Wereldoorlog, maar alle Nederlanders voor wie de herdenking belangrijk is.''
''De gemeente werkt met man en macht om het monument schoon te krijgen en de politie doet op dit moment onderzoek.''
Halsema1

Jetten woest

Ook minister-president Rob Jetten is woest. Hij spreekt van een 'idiote en onacceptabele actie'. Eric van den Burg (VVD), noemt het 'walgelijk'.

Niet voor het eerst

Het is helaas niet de eerste keer dat er op de Dam een momument of pand wordt beklad. In oktober was er een soortgelijk incident te betreuren.
Toen werd het Koninklijk Paleis op de Dam beklad met rode verf en de tekst 'F*ck Israël'. Die actie werd daarna opgeëist door de groep Palestine Action NL.
Wie er achter de bekladding van vannacht zit is nog niet bekend. De politie hoopt hierachter te kunnen komen.

Activisten

Gisteren kwam overigens naar buiten dat activisten voornemens zijn om vanavond, tijdens de Nationale Dodenherdenking, te demonstreren voor de slachtoffers in de Gazastrook en in Soedan.
De initiatiefnemer van de groep is niemand minder dan Frank van der Linde. Die werd al eens opgepakt bij een verboden pro Palestina-demonstratie op De Dam. 
Op Instagram schrijft de groep: ''Nooit meer is NU! wil de dodenherdenking betekenisvol, waardig en inclusief maken.''

2 minuten stilte

Volgens Van der Linde heeft hij 'veel mensen' achter zich staan, maar dat betekent niet dat zij allemaal naar De Dam zullen komen.
''Het aantal deelnemers kan ik niet inschatten, veel mensen zijn bang voor de politie en dat zal ervoor zorgen dat mensen afhaken.''
De activist belooft dat de twee minuten stilte niet verstoord zullen worden, maar op LinkedIn komt hij minder aardig over.''De dodenherdenking op De Dam is gekaapt door de pro-Israël-lobby die wil bepalen hoe herdacht wordt op De Dam. Ik verzet mij daartegen.''

NET BINNEN

Nancy

Vliegtuig met parachutisten neergestort in Frankrijk

jun 28, 14:45

In een buitenwijk van de Franse buitenwijk Nancy is een vliegtuig kort na het opstijgen neergestort. Volgens de eerste berichten zijn alle inzittenden, elf personen, daarbij om het leven gekomen. Dat...

TTAssen

Coureur overreden bij TT Assen, shock om wat er daarna gebeurt

jun 28, 13:25

Huiveringwekkende beelden vanuit Assen. Bij de TT Assen ging de 19-jarige coureur Álvaro Carpe al in de tweede ronde hard onderuit. Een andere rijder kon hem niet meer ontwijken en reed vol over de Sp...

Sylvia

'Sylvia Geersen toegetakeld in café Hillegersberg'

jun 28, 10:08

Heftig nieuws over Sylvia Geersen. Het model zou gisteravond flink zijn toegetakeld in een café. Dat schrijft het doorgaans goed ingevoerde Instagramkanaal RealityFBI. Het kanaal schrijft dat het gist...

Kaarsj

Dochtertje (2) bekende influencer verdronken in zwembad

jun 28, 9:27

Tragisch nieuws uit de Verenigde Staten. Influencer en vader van negen kinderen Jamal Morton (33) heeft in een hartverscheurend bericht op Instagram laten weten dat zijn dochtertje (2) verdronken is,...

Loading