Formule 1-kijkers kunnen opgelucht ademhalen: zondagavond laat maakte de FIA bekend dat de technische keuring van de drie winnende auto’s van de seizoensfinale in Abu Dhabi volledig in orde is bevonden. Grondige controle
Max Verstappens Red Bull RB21 en de twee McLaren MCL39’s van Lando Norris en Oscar Piastri zijn stuk voor stuk goedgekeurd na een grondige controle die tot diep in de nacht duurde.
De inspectie was dit keer extra streng. Na de pijnlijke diskwalificatie van beide McLarens in Las Vegas wegens een te dunne bodemplank, wilde de FIA elk mogelijk risico uitsluiten.
Voorvleugels werden centimeter voor centimeter gemeten, auto’s tot op de gram gewogen, brandstof werd geanalyseerd en de bodemplanken nogmaals onder de microscoop gelegd.
Resultaat
Resultaat: geen enkele overtreding. De uitslag van de race blijft staan en daarmee ook de eindstand van zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap 2025.
Voor McLaren was het een zenuwslopende tijd. Een nieuwe technische overtreding had niet alleen de podiumplekken van Norris en Piastri kunnen kosten, maar zelfs ook de tweede plaats in het constructeurskampioenschap in gevaar kunnen brengen.
Teambaas Andrea Stella noemde het na afloop “een enorme opluchting” en bedankte zijn technische staf voor de “perfecte voorbereiding in een extreem moeilijk seizoen”.
Tijdens de race zelf was er ook nog een heet hangijzer: Lando Norris passeerde Yuki Tsunoda door met alle vier de wielen buiten de witte lijn te gaan. Normaal een duidelijke overtreding, maar de stewards oordeelden dat Tsunoda met meerdere abrupte richtingsveranderingen Norris geen ruimte liet.
Tijdstraf en strafpunt
“De coureur van auto 4 werd gedwongen om buiten de baan te gaan,” schrijft de FIA in haar verklaring. Norris kreeg daarom geen straf, Tsunoda wel: vijf seconden tijdstraf en een strafpunt voor “meer dan één verdedigingsbeweging in één remzone”.
Daarmee komt de Japanner op acht strafpunten in twaalf maanden, een aantal dat volgend jaar best wel eens gevolgen kan hebben als hij nog een zitje vindt.
Reacties uit de paddock lopen uiteen. Tsunoda noemt de beslissing “onbegrijpelijk” en zegt dat hij “gewoon zijn positie verdedigde zoals iedereen dat doet”. McLaren-baas Zak Brown is een stuk stelliger: “Dat was geen verdedigen meer, dat was gevaarlijk rijgedrag. Gelukkig hebben de stewards dat ook gezien.”
Einde jaar
Met het vrijgeven van de technische rapporten is het doek definitief gevallen over 2025. Geen protesten, geen beroepen, geen wijzigingen achteraf. Duidelijkheid alom.
Het seizoen dat bol stond van spanning, crashes en controverses eindigt precies zoals het op de baan beslist werd. De teams pakken nu hun koffers in en richten de blik al op 2026, wanneer volledig nieuwe reglementen en een ander aerodynamisch concept de grid weer helemaal op zijn kop kunnen zetten.
Voor nu overheerst waarschijnlijk vooral één gevoel: eindelijk rust na een slopend jaar.