Op 12 juni vorige maand stortte een vliegtuig van Air India neer in Ahmedabad. Hierbij kwamen helaas 260 mensen om het leven. In het onderzoek naar de oorzaak van de crash is men nu gefocust op een cockpitopname. Buitenlandse media melden een mogelijke 'zelfmoord' van de piloot.
Het vliegtuig stortte vorig maand vrijwel direct na het opstijgen neer. Slechts een persoon overleefde de ramp, in de persoon van
Vishwash Kumar Ramesh (40).
In de dagen daarna kwamen meerdere luchtvaarexperts met mogelijke oorzaken van de crash. Zo nam de deskundige Steve een video op, waarin hij stelde dat de co-piloot een
fout had gemaakt. Die zou de vleugelkleppen hebben ingetrokken, in plaats van het landingsgestel.
Twee dagen later stelde Captain Steve
zijn theorie bij. In een video wees hij op een klein stipje onder de rechtervleugel van het vliegtuig.
Volgens hem is dit onmiskenbaar de Ram Air Turbine (RAT), een noodvoorziening die automatisch wordt uitgeklapt wanneer een vliegtuig zijn primaire stroomvoorziening of hydraulisch systeem verliest.
Cockpitopname
Captain Steve lijkt het tot tweemaal toe fout te hebben gehad. The Wall Street Journal meldt op basis van bronnen namelijk dat de aandacht nu gefocust is op een cockpitopname.
In de opname zou te horen zijn dat de copiloot aan de gezagvoerder vraagt waarom de brandstoftoevoer door hem is afgesneden. Hij vraagt waarom de schakelaars op 'cutoff' gezet zijn. De gezagvoerder zegt vervolgens dat hij dit niet heeft gedaan.
De copiloot raakte in paniek toen hij zag dat de
brandstoftoevoer was uitgeschakeld. De gezagvoerder bleef juist ontzettend kalm, aldus The Wall Street Journal.
De luchtvaartautoriteiten hebben geconstateerd dat de schakelaars van het vliegtuig inderdaad kort na het opstijgen werden uitgeschakeld. Hoe dit dan gebeurd is, is nog niet duidelijk.
Door het gebrek aan brandstof verloren beide motoren bijna meteen hun vermogen, waarna het toestel hoogte verloor en vervolgens neerstortte.
Camera's
De directeur van internationale luchtvaartkoepel IATA wil dat er cockpitcamera's komen. Piloten wilden dat tot dusver niet omwille van hun privacy. Walsh stelde gisteren echter dat dit kan bijdagen aan het sneller oplossen van vliegongelukken.