Een niet eerder vertoond videofragment werpt nieuw licht op de verschrikkelijke crash van Air India vlucht AI171. Luchtvaartdeskundige Steve Schreiber, die eerder deze week de mogelijke oorzaak al openbaarde, heeft de beelden geanalyseerd en is van gedachten veranderd. Hij weet 'vrijwel zeker' waardoor het toestel crashte.
Afgelopen donderdag stortte de Boeing 787-8 met eindbestemming Londen kort na het opstijgen neer.
Hierbij verloren 241 van de in totaal 242 passagier hun leven. Slechts één inzittende overleefde het. De 40-jarige Vishwash Kumar Ramesh stond na de crash op en liep 'gewoon' weg.
De beelden van de man gingen wereldwijd viraal.
In de afgelopen dagen is er veel gespeculeerd over de oorzaak. Inmiddels zijn de twee zwarte dozen gevonden en kan er worden onderzocht wat de crash veroorzaakte.
Luchtvaartdeskundige Captain Steve Schreiber dacht naar aanleiding van de beelden al wel te weten wat er mis was gegaan. De co-piloot zou
een fout hebben gemaakt door de veugelkleppen te hebben ingetrokken in plaats van het landingsgestel.
Steve was er vrijwel zeker van dat dit de crash veroorzaakt heeft. Maar nu zijn er nieuwe beelden en is Steve tot inkeer gekomen. Hij wijst nu op een andere oorzaak.
Oorzaak
In zijn nieuwste video laat Schreiber het fragment meerdere keren zien en wijst hij op een klein, grijs stipje onder de rechtervleugel van het vliegtuig. Volgens hem is dit onmiskenbaar de Ram Air Turbine (RAT), een noodvoorziening die automatisch wordt uitgeklapt wanneer een vliegtuig zijn primaire stroomvoorziening of hydraulisch systeem verliest.
''Veel vliegtuigen zijn hiermee uitgerust'' legt hij uit. ''Het zit achter de vleugel aan de rechterkant van het toestel.''
''Het lijkt een beetje op een klein buitenboordmotortje met twee propellerbladen. De RAT dient om in extreme noodgevallen alsnog stroom en hydraulische druk te leveren.''
''Dat kleine grijze stipje is de RAT. Deze video bevestigt visueel dat de Ram Air Turbine is uitgeklapt. Wat je ziet uitsteken is het luikje dat openklapt zodat de RAT naar buiten kan draaien.''
De nieuwste videobeelden bieden niet alleen beter beeldmateriaal, maar ook een geluidsopname, die volgens Schreiber bevestigt wat hij denkt.
''Een RAT maakt een heel herkenbaar geluid'', zegt hij. ''Het klinkt als een ouderwets propellervliegtuig dat overvliegt, of als een hoog, gierend geluid.''
''De RAT draait op ongelooflijk hoge snelheid – bijna op geluidsniveau – om de nodige elektrische en hydraulische energie op te wekken. Als je niet zou kijken, zou je denken dat er een klein eenmotorig vliegtuig voorbijvloog.''
Hij benadrukt dat de RAT eigenlijk bedoeld is als allerlaatste noodmiddel, en normaal gesproken pas ingezet wordt bij een dubbele motorstoring op grote hoogte, niet bij een toestel dat zich op slechts 400 à 500 voet (ongeveer 120–150 meter) hoogte bevindt.
''Maar het feit dat de RAT zichtbaar is, is een belangrijk bewijsstuk voor ons.''
Op basis van deze bevindingen concludeert Schreiber dat het vliegtuig vrijwel zeker door dubbele motoruitval is neergestort.
Hieronder de volledige uitleg. De video is onderhand al 9,3 miljoen keer bekeken in minder dan 24 uur tijd: