Viaplay is gigantisch uit de bocht gegeven en lijkt regelrecht af te steven op een onvermijdelijke crash. De streamingsdienst komt er financieel niet meer uit. En dat heeft enorme gevolgen voor de rechten van de F1 in ons land.
Die zouden inmiddels zijn aangeboden aan VodafoneZiggo, Talpa en RTL.
Dat beweert sportmarketeer Chris Woerts.
In Nederland hebben een miljoen mensen een abonnement op Viaplay, dat 16 euro per maand kost. De dienst is ook de aanbieder van onder meer darts en Premier League voetbal uit Engeland.
Formule 1
Volgens Woerts heeft ViaPlay de uitzendrechten van de
Formule 1 geprobeerd door te verkopen. Maar niemand wilde ze kopen. Dat komt volgens Woerts doordat Viaplay alles veel te duur heeft ingekocht. ''Het is echt totale incompetentie.''
Viaplay heeft de uitzendrechten nog maar voor één seizoen. Het bedrijf is technisch failliet en zal dus ook niet mee kunnen doen aan de biedingen, die aankomend voorjaar gepland staan. ''VodafoneZiggo zit inmiddels op het vinkentouw. Ze gaan laag inzetten, want ze kennen de situatie bij Viaplay.''
Overschat
Woerts stelt dat Viaplay zichzelf 'volledig overschat' hebben. ''Een nieuwe markt betreden en klanten binden kost heel veel geld.''
Inmiddels heeft het bedrijf bekendgemaakt zich terug te trekken uit de Verenigde Staten en uit Engeland. Er gaan daarmee zo'n 1.500 banen verloren. Ook in ons land hebben medewerkers het veld moeten ruimen. Het bedrijf lijkt niet meer te redden.
Banken kappen ermee
Viaplay gaat nieuwe aandelen uitgeven. Dat betekent dat de bestaande aandelen veel minder waard zijn. Het bedrijf kreeg een gigantische afstraffing op de beurs in Stockholm, waar een aandeel 80 procent minder waard werd.
''Banken hebben hun handen er al vanaf getrokken. Ze zijn technisch failliet, ik zou er geen cent voor geven als ik aandeelhouder was.''
Wanneer Viaplay daadwerkelijk failliet gaat, gaan de rechten terug naar de rechtenhouders en worden ze dus opnieuw geveild. Woerts voorspelt dat dit niet lang meer zal gaan duren. ''Op naar Ziggo'', zo sluit Woerts af.