Viaplay failliet: Hier gaan de F1-rechten naartoe

Entertainment
zondag, 03 december 2023 om 18:28
f1
Viaplay is gigantisch uit de bocht gegeven en lijkt regelrecht af te steven op een onvermijdelijke crash. De streamingsdienst komt er financieel niet meer uit. En dat heeft enorme gevolgen voor de rechten van de F1 in ons land.
Die zouden inmiddels zijn aangeboden aan VodafoneZiggo, Talpa en RTL. Dat beweert sportmarketeer Chris Woerts.
In Nederland hebben een miljoen mensen een abonnement op Viaplay, dat 16 euro per maand kost. De dienst is ook de aanbieder van onder meer darts en Premier League voetbal uit Engeland.

Formule 1

Volgens Woerts heeft ViaPlay de uitzendrechten van de Formule 1 geprobeerd door te verkopen. Maar niemand wilde ze kopen. Dat komt volgens Woerts doordat Viaplay alles veel te duur heeft ingekocht. ''Het is echt totale incompetentie.''
Viaplay heeft de uitzendrechten nog maar voor één seizoen. Het bedrijf is technisch failliet en zal dus ook niet mee kunnen doen aan de biedingen, die aankomend voorjaar gepland staan. ''VodafoneZiggo zit inmiddels op het vinkentouw. Ze gaan laag inzetten, want ze kennen de situatie bij Viaplay.''

Overschat

Woerts stelt dat Viaplay zichzelf 'volledig overschat' hebben. ''Een nieuwe markt betreden en klanten binden kost heel veel geld.''
Inmiddels heeft het bedrijf bekendgemaakt zich terug te trekken uit de Verenigde Staten en uit Engeland. Er gaan daarmee zo'n 1.500 banen verloren. Ook in ons land hebben medewerkers het veld moeten ruimen. Het bedrijf lijkt niet meer te redden.

Banken kappen ermee

Viaplay gaat nieuwe aandelen uitgeven. Dat betekent dat de bestaande aandelen veel minder waard zijn. Het bedrijf kreeg een gigantische afstraffing op de beurs in Stockholm, waar een aandeel 80 procent minder waard werd.
''Banken hebben hun handen er al vanaf getrokken. Ze zijn technisch failliet, ik zou er geen cent voor geven als ik aandeelhouder was.''
Wanneer Viaplay daadwerkelijk failliet gaat, gaan de rechten terug naar de rechtenhouders en worden ze dus opnieuw geveild. Woerts voorspelt dat dit niet lang meer zal gaan duren. ''Op naar Ziggo'', zo sluit Woerts af.

NET BINNEN

hittegolf

KNMI verlengt code rood in DEZE vier provincies

jun 26, 16:16

Nederland heeft vandaag te maken met uitzonderlijke hitte. Code rood geldt in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel, terwijl de rest van het land op code oranje staat. Het RIVM heeft het N...

trump

Dit is de reden dat Donald Trump nog niet op het WK is geweest

jun 26, 15:04

Het WK voetbal is inmiddels al twee weken bezig. De VS is een van de medeorganisatoren, maar er is een opvallende naam die ontbreekt op de tribunes: Donald Trump. Zijn afwezigheid zorgt voor flinke sp...

Onweer45r

KNMI geeft nieuwe weerwaarschuwing af

jun 26, 13:32

Het is vandaag code rood en deze weerwaarschuwing is nooit eerder afgegeven vanwege hitte. En nu dus wel. De temperaturen kunnen in het zuiden oplopen tot 40 graden. Straks belooft het aardig los te g...

Ambulance5

Kind levenloos uit water gehaald in Utrecht

jun 26, 10:15

Verdrietig nieuws uit Utrecht. Daar gisteren een jongen van 13 jaar verdronken. De politie meldt dat de jongen tegen het eind van de middag zoek was geraakt in de Strijkviertelplas. Na een zoekactie v...

Loading