Het KNMI heeft zojuist een update gegeven over de weersverwachting van morge, Code Oranje, dat voor negen van de twaalf provincies was afgegeven, geldt vanaf morgen ook Drenthe, Friesland en Groningen.
Code oranje
Code oranje geldt op dit moment al voor
negen van de twaalf provincies. De weerwaarschuwing gaat vanaf vannacht 00.00 uur ook gelden voor de drie resterende provincies.
Met de uitbreiding van code oranje krijgt het hele land te maken met verschroeiende hittle. Alleen de Waddeneilanden hebben nog code geel.
Ook heeft het KNMI besloten om de eindtijd van code oranje te verlengen. In eerste instantie ging men ervan uit dat de weerwaarschuwing om vrijdagmorgen 08.00 uur zou aflopen. Dat is verschoven naar 12.00 uur.
En dat is niet alles. Het weerinstituut laat weten dat code oranje nog verlengd zal worden. Althans, die kans is aannemelijk.
Op de website van het KNMI is te zien dat code oranje dus nog drie dagen, inclusief vandaag, geldt in Nederland. Vermoedelijk komt zaterdag daar nog bij.
Donderdag
Morgen gaat ook snikheet worden. In het zuidoosten wordt het bloedheet met temperaturen tussen de 36 en 38 graden.
De middagtemperatuur komt uit tussen de 30 en 35 graden. In het noorden wordt het iets dragelijker. Daar komt het kwik tussen de 23 en 29 graden uit. Door de matige noordoostenwind wordt het echter alleen maar warmer.
Vrijdag: nog heter
Vrijdag wordt echt gekkenhuis. In het zuidoosten wordt het 37 tot 38 graden met uitschieters naar 39 graden.
Ook in het noorden van het land, waar tot dan nog iets koeler is gebleven, krijgt dan te maken met de hoge temperaturen. Daar wordt het 33 tot 36 graden.
De extreme hitte blijft doorwerken in de avond en nacht. Slapen zonder airco gaat voor veel mensen lastig worden, aangezien de temperaturen blijven steken tussen de 20 en 24 graden.
Gezien de bouw van Nederlandse huizen, die dan al dagenlange warmte op hebben kunnen nemen, zal de binnentemperatuur nog veel hoger zijn.