Nederland maakt zich op voor code rood wegens extreme temperaturen. Waar het vandaag bijna 40 graden kan worden, is er vanavond noodweer op komst. Het KNMI heeft code geel afgegeven voor drie provincies wegens onweer, veel regen, hagel en harde windstoten. Eerst maar even over code rood, want het is vooor het eerst in de geschiedenis dat de waarschuwing is afgegeven wegens tropische temperaturen in acht provincies.
En warm gaat het worden. Momenteel is het landelijk al rond de 20 graden. Om 11.00 belooft het in De Bilt al 30 graden te worden.
Dat is slechts een opmaat naar meer. Uiteindelijk wordt het landelijk tussen de 35 en 39 graden. In het zuidoosten wordt het het meest warm. Daar kan het vanmiddag 40 graden worden.
Zeker voor een maand juni zijn dit temperaturen die we niet vaak hebben meegemaakt. Naast de hitte is het vrij zonnig, met slechts wat sluierbewolking.
Mensen die naar buiten gaan, wordt aangeraden zich goed in te smeren. Een onbeschermde huid kan binnen de kortste keren verbranden.
De wind is zwak tot matigen draait van zuidoost naar zuidwest, maar dat biedt nauwelijks verkoeling.
Het KNMI waarschuwt voor de gevaren van de hitte. Begin niet aan fysieke inspanning, zoek naar wat verkoeling en zorg dat je gehydrateerd blijft.
Noodweer
Wat je vaak ziet wanneer het dusdanig warm is, is dat er na verloop van tijd onweersbuien ontstaan. Dat zal vanavond ook het geval zijn.
Het KNMI heeft code geel afgegeven voor in totaal drie provincies. Het gaat om Gelderland, Noord-Brabant en Limburg.
Het weerstation meldt dat het daar vanavond tot zware onweersbuien, heel veel regen, hagel en ook zware windstoten kan gaan komen.
Verkoeling gaat dit echter nauwelijks bieden, waardoor je alsnog een plaknacht tegemoet zal gaan. Wil jij weten hoe je je woning zo koel mogelijk krijgt? Lees dan
ons artikel hierover met tips die je daarbij kunnen helpen.