John de Wolf deelt vreselijk nieuws

BNers
zaterdag, 18 oktober 2025 om 9:04
John1
John de Wolf (62) ken je natuurlijk als een robuuste oud-verdediger van Feyenoord, die momenteel als assistent-trainer fungeert. De Rotterdammer kent echter ook groot verdriet. Hij heeft zijn moeder niet meer gezien sinds december. ''Ik heb al afscheid genomen.''

Pijn

Zoals bekend heeft de moeder van John de ziekte van Alzheimer. In gesprek met De Telegraaf, en in zijn nieuwe boek 'Ma, ik ben het', probeert hij uit te leggen waarom hij het niet meer kan opbrengen naar het verpleeghuis te gaan.
Voordat Johns moeder werd gediagnosticeerd met Alzheimer, bezocht hij haar minimaal drie keer per week. Na een periode van verdwalen en vallen, vergissen en vergeten, werd er dementie geconstateerd. Inmiddels heeft John zijn moeder al tien maanden niet gezien.
Eerder liet De Wolf al weten dat de ziekte zo vergevorderd is, dat zijn moeder hem niet meer herkent. In zijn nieuwe boek 'Ma, ik ben het', vertelt de verdediger hoeveel pijn hem dat doet.
''Ze vloekt, wat ze vroeger nooit deed. Dat kan ik haar niet kwalijk nemen, al heb ik nooit ruzie met haar gehad. Ze is ziek, dus dat kan ik wel plaatsen.''
''Het is het niet-herkennen waarmee ik echt niet kan omgaan. Misschien is het een beetje egoïstisch dat ik zo graag wil dat ze weet wie ik ben. Maar ik zie dat het haar helemaal niets doet dat ik er ben, ik heb geen seconde het gevoel dat er contact is.''
''Als dat er maar voor een half procent wél was, zou ik zeker blijven gaan. Mij doet het meer pijn dan dat ik blij ben haar te zien.''
''Eigenlijk heb ik al afscheid van mijn echte moeder genomen. Nadat ik op de terugweg weer als een klein kind in de auto zat te huilen omdat ze me voor de zoveelste keer niet had herkend, besloot ik dat het genoeg was.''

Onbegrip

''Ik vind het raar dat mensen daar wat van vinden, omdat dit met gevoel te maken heeft. Iedereen doet dit op zijn of haar manier. Maar ja, tegenwoordig moeten we overal wat van vinden.''
''Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat dit dé manier is om om te gaan met een demente ouder. Er is geen goede of slechte manier. En ik zeg niet ’nooit’. Als mijn gevoel morgen zegt dat ik erheen wil, ben ik meteen onderweg.''

NET BINNEN

Weer123

Meteoroloog: Op deze dag kan het meer dan 30 graden worden

jun 12, 21:56

Nadat het vorige maand een paar dagen tropisch warm was, is het nu al een tijdje wisselvallig. Daar gaat volgende week verandering in komen. Sterker nog: het kwik gaat flink omhoog en we krijgen te ma...

NVWA

NVWA waarschuwt voor veelgegeten vis om besmetting met Novovirus

jun 12, 20:54

Asia Express Food B.V. waarschuwt mensen om bevroren oesters van het merk Surasang absoluut niet te eten. Uit onderzoek, uitgevoerd in Duitsland, blijkt dat de delicatesse mogelijk besmet is met het n...

Ambual

Auto rijdt op hoge snelheid af op rouwenden op rampplek Zeeland

jun 12, 18:42

Een schokkende gebeurtenis in het Zeeuwse Terhole, waar gisteren drie kinderen en de directrice van basisschool De Warande om het leven kwamen. Op de plek waar rouwenden bloemen kwamen neerleggen, sch...

Stax

Dionne Stax in rouw door intens familieverlies

jun 12, 16:44

Tragisch nieuws voor Dionne Stax. De presentatrice maakt via Instagram bekend dat haar moeder is overleden. ''Ik kan het nog niet bevatten'', aldus de aangeslagen Stax die aangeeft haar moeder heel er...

Loading