Carla zit in zak en as. Toen ze op haar rekening keek, was al haar spaargeld verdwenen. Tot overmaat van ramp reageerde de bank helemaal nergens op.
In het programma Radar vertelt Carla wat er gebeurd is. Ze is klant bij Bunq en kreeg een SMS'je waarin stond dat ze, wegens beveiliging, haar account moest bevestigen.
In het bericht stond dat Carla verplicht was dit te doen. ''Want anders kon ik niet meer bij mijn account.'' Er stond een link en daar klikte ze op.
Carla denkt dat Bunq haar vraagt om zich te identificeren via een video-opname. Dit doet ze en ze stuurt de video per mail.
Betaalpassen
En dan gebeurt er iets vreemds. Zonder dat ze erom gevraagd heeft, krijgt ze een betaalpas opgestuurd. De volgende dag krijgt ze er nog zes.
Carla besluit contact op te nemen met Bunq. Een medewerker vertelt haar dat ze de pasjes goed moet bewaren, maar dat ze de pasjes ook retour kan sturen. ''Ik had ze dus al klaarliggen. Retour Bunq retour op de enveloppen geschreven.''
''Totdat ik de volgende dag de brievenbus opende. Toen lagen er niet een of twee in. Nee, toen lagen er zeventig pinpasjes.''
''Toen dacht ik: foute boel.''
Geen reactie
Carla besluit weer contact op te nemen met Bunq, maar die zijn niet meer bereikbaar. ''Ik heb 12 mails gestuurd, waar ik geen enkele reactie op heb gekregen.''
Ze belt het noodnummer, maar krijgt geen medewerker te spreken. ''Van het bandje moest ik maar een e-mail sturen. Dan zou ik binnen 24 uur iets horen.''
Carla is in paniek en krijgt nergens een reactie op. Ze besluit naar het hoofdkantoor in Amsterdam te gaan. ''Nou, we hebben daar aangebeld en toen deed een meisje de deur open. Zei ze: 'Nou ja, ik mag niets doen.''
Carla wordt weer doorverwezen, maar krijgt 20 minuten later een e-mail dat alle pasjes geblokkeerd zijn. Ze kan echter ook niet meer inloggen.
Op gegeven moment kan ze dat wel weer. ''En toen zag ik dat er nog maar 32,75 euro op stond. Ja, en toen was ik dus helemaal in paniek.''
Compensatie
Maar wat is er gebeurd dat er ineens 80 betaalpassen werden besteld? Wel, met een paar drukken op de knop kun je een sub-account aanmaken en een pas aanvragen.
Degene die de link naar Carla verstuurde per SMS, kreeg zo dus toegang. Elke betaalpas heeft een limiet van 1.000 euro per dag. En zodoende kon haar hele rekening leeggetrokken worden.
Bunq heeft inmiddels gereageerd en wil 'passende nazorg' bieden. Carla is 58.000 euro kwijt, maar de bank wil een 'groot gedeelte' teruggeven uit coulance. Hieronder de hele video: